Monday, August 3, 2009

Plain Handbags vs Monogram

Gucci New Jackie bag - Dua-dua pun cantik!

Saya ada terbaca baru-baru ni yang fashionista di Britain kini lebih menggemari plain handbags berbanding dengan yang terpampang logo-logo jenama terkemuka. Menurut survey itu lagi, Plain handbags lebih mempunyai class berbanding beg-beg berlogo yang telah terlalu banyak di'ciplak' di seluruh dunia. Just look at Hermes' handbags... plain, simple...and still costs a bomb!


All bags above from Burberry - tapi mana satu pilihan anda? Yang plain? Check besar? Atau still in love with the classic check?

Jika kita lihat, memang trend beg-beg plain ni semakin digemari. Lihat sahaja bagaimana Christopher Bailey for Burberry telah berjaya mengikis imej tartan pattern Burberry pada handbags nya, menjadi pretty 'plain' handbags. Beg Lowry misalannya lebih menyerlah tanpa pattern check.



Bagaimana pula dengan beg ikonik Speedy dari Louis Vuitton ni? Yang sebelah kanan dah berlambak-lambak di tiru dan dijinjing. Jadi memiliki yang ori bagi sesetengah orang, seakan tidak berbaloi. Jadi baik pilih yang 'plain' dari versi Epi Leather.

Tapi ada juga rumah-rumah fesyen mewah yang masih mengeluarkan banyak handbags yang bercirikan monogram. Mungkin masih ada permintaan...dan saya rasa masyarakat Asia masih menggemari design berlogo. Kenapa ye? Mungkin takut nanti orang tak tahu pulak kita pakai beg apa agaknya. Dahlah beli beg harga ribu-ribu! Eheheh.

Keempat-empat beg di atas dari Coach. Tapi untuk yang dua diatas (Maggie), rasanya lebih cantik yang berlogo kan? Dan untuk yang dua di bawah (Sabrina), dua-dua pun cun lah!! :)

Jika diperhatikan, rumah-rumah fesyen yang mengeluarkan just plain handbags adalah seperti Tod's, Hermes, Chanel (walaupun ada antara design begnya yang menonjolkan logo Double C yang amatlah besarnya), Marc Jacobs, Jimmy Choo, YSL, Prada dan banyak lagi. Dan jenama-jenama ini sering dikelaskan sebagai jenama eksklusif.

Fendi Baguette kat atas ni, elok yang plain la kan..hehehe. Yang berlogo warna warni tu macam beg budak-budak la!

Sebenarnya, terpulang kepada citarasa masing-masing. Ada yang suka menonjolkan brand beg yang di pakai, ada pula yang lebih selesa tanpa logo. Yang penting, kita sendiri tahu apa yang kita bawa! Till then, Adios...

18 comments:

rendavictorian said...

hye!
yup!!
I pon agree with u,,xperlu menonjolkan brand yang kita pakai.
(but it depends lah kan )

It happens all the time (I pakai Guess ja,Gucci lom mampu)
My friends slalu ckp "ala,beli lah yang lambang Guess besar tu,baru nampak!"

I was like,,
Weh,I beli sbb I suka bag tu,bukan nak jadi free ambassador brand tu kay!

Real Woman said...

rv: hehe tak kisah la brand apa pun tapi kadang2 kalau brand terlampau menonjol pun segan jugak nk pakai. Apapun terpulang kepada selera masing2.

jane_doe3328 said...

depends on beg design :)

kekadang monogram lagi cantik dari plain, kekadang plain lagi cantik

but, me always heart coach plain leather. mmg cantik!

Real Woman said...

jane: true. kadang tu depends on the bag design kan...tapi if the the brand is too loud pun mcm tak best gak! hehehe

mslvoe said...

double agree with Jane.

Gucci sha prefer guccissima sbb xde la nmpk sgt GG tu.

LV - xmampu sha nk beli EPI leather. mau kena ketuk kpala gn hubby :-)
kalau RW nk tahu, sha jarang pkai LV. mmg bzaman dok dlm kotak.

COach - i heart plain leather.

Burberry - brook tu jela sha bkenan.. logo pun kici je tp hati puas pkai.

Fendi - mine in logo sbb tu bag pegi keje xpenh tukar bag lain except bile hubby balik kena pkai bag lain. nnt hubby bising sha asyik pkai bag yg sama je.

ohh sguh pjg bebelan sha.. ampun tuanku ;-)

Shopaholic Mama said...

Like you said, ikut selera masing2.

What I like may not be what others like & vice versa! And as long as tak membebankan our budget, if not, our home Finance Minister pening nanti!

Real Woman said...

mrs lvoe: bestnya hubby bising pakai beg yg sama! maknanya dia suka la sha tukar2 beg,and ada reason nak tambah koleksi!! tapi as for lv, kalau tk suka monogram, i think damier pun ok kan!

Real Woman said...

SM: my finance minister tak marah selagi tak kacau duit dia..heheheh..tapi kadang2 dia bising jugak la sikit sikit! but true ikut selera masing2 lah kan!

Unknown said...

Tapi kan..walaupun ramai yg pakai "designer inspired", somehow we still can tell the difference :P

Real Woman said...

soho mama: owhh of course we can tell the difference... Big time! Eheheh

Niza @ Anis said...

yess,as for me,when firstly involved with designers bag,i'll go for mono.but as time flew,and dah dewasa skets *eiskkk*, i'm more into plain leather :)more classic n worth buying :D

dlu slalu critic my mom,why lah she's so into leather2 bags??now,i know the reason!hahaha :D

Real Woman said...

anis : hahaha but some bags are nicer in mono! but leather will always remain as classics kan!

Nurhayati said...

ikut design.. ada cantik ada tak.
tapi kalau gi keje, suka pakai leather.

ikut selera masing2kan ;)

Real Woman said...

yati: betul betul betul! :)

[purple_clouds] said...

best nya tgk2 the collections... speedy tu sgt la comel kan and its quite besar to put alot of things. I was considering to buy (walaupun mahal sgt!)

Sekali tgk kiri kanan ramai yg pakai. Yg ori ada, tak ori pun ada kan.. hehe

cancel plan.

Real Woman said...

pc: true beg speedy tu mcm dah terlampau bnyk di pasaran..pusing kiri kanan semua speedy..tapi beg ni mmg besar and segala maknenek semua boleh masuk tu yg best!

eifa said...

wahaaa aper nyer stadi ni...i just bought signature begs..huhu ngah tgu sampai jo ni...but its up to us aite...our money our tase aite ...huhuhu but ma collection got both...plain n signature (bkn laa lv2 tuh...lom mampu :D)

nwey jengah ur blog too..tgk2 cam ader same interest =D

eifa said...
This comment has been removed by the author.
Blog Widget by LinkWithin