Friday, May 29, 2009

SAY NO TO HANDBAGS???


Semenjak kes ragut meragut ni semakin berleluasa, macam-macam saranan dah kita dengar. Ada yang kata elok kita ubah cara kita pegang beg tangan, kurangkan isi kandungan beg kita, tukar beg tangan kepada wristlet (beg kecil yang ada tali loop kat hujung supaya boleh masuk kat dalam pergelangan tangan) dan ada juga yang kata, tak payah bawak beg langsung..cukup bawak purse kecik je.

Hmm...susah juga ye. Beg tangan dan wanita ni macam dah sinonim sangat. Kadang-kadang, para lelaki pun tumpang simpan kunci kereta dan cermin mata dalam handbag kita kan? Hehe. Itu belum lagi barangan kita sendiri. Dari handphone, beg mekap, sikat, botol air, gula-gula dan purse, semuanya lah ada dalam handbag wanita. Bukan apa, untuk kemudahan. Kena pulak yang ada anak-anak kecil, siap dengan diapers pun ada dalam handbag!

Itu belum disebut lagi harga handbags wanita dewasa ni. Ada yang sampai berbelas ribu ringgit! Opps..berpuluh ribu ringgit pun ada. For example Hermes Birkin dan Kelly yang memang menjadi idaman setiap pencinta handbags! Harga bermula dari RM24,000 ke atas bergantung kepada saiz dan jenis kulit! Kalau kulit buaya lagi la mahal. Kulis Ostrich pun mahal jugak. And just for the record, harga beg yang mencecah ratusan ribu ringgit pun ada sebenarnya, cuma rare sikit. Cuba bayangkan kalau beg sebegini yang diragut...mahu menangis keluar air mata darah!


Pernah ada seorang teman yang handbag Chanel nya hilang sewaktu dia sedang solat di Suria KLCC. Lepas solat sedar-sedar beg yang diletak di depannya dah hilang. Harga beg RM8k. Belum termasuk isi kandungan dalam beg! Naik pitam dia sekejap. Teringatkan handphone nya masih didalam beg tu, dia pun telefon dan nasib baik si pencuri baik hati dan beritahu beg nya telah dibuang dalam sebuah tong sampah di PUTRA LRT Central Market. Rasanya Si Pencuri tak tahu value beg tu kan? Seronok dia dapat balik beg dia. Yang lain dia dah tak kisah dah! Seorang lagi teman hilang beg LV nya yang berharga hampir RM5k sewaktu sedang makan di Pavillion. Sedar-sedar time nak balik, beg pun dah takde.


Fakes are everywhere now!

So, di waktu-waktu begini, memang terasa macam tak berbaloi nak beli beg mahal-mahal. Tak bawa beg, rasa tak boleh jugak. Jadi kalau masih nak bergaya dengan jenama, apa kata beli beg tiruan?? hehehe. Setakat harga bawah RM100 kalau hilang pun tak la ralat sangat kan. Tapi apapun mintak simpang lah. Janganlah terjadi dekat kita benda benda macam ni. Some tips...


  • Be extra cautious. Sentiasa perhatikan sekeliling kita. Biarlah kita berprasangka buruk dengan strangers kat luar sana asalkan kita selamat.

  • Sentiasa letak handbags dekat dengan kita (jangan letak dekat seat belakang) walaupun di dalam kereta berkunci masa tengah driving, sebab sekarang penyamun main pecah cermin tingkap kereta je untuk ambik beg kita!

  • Sentiasa berjalan melawan arus dan kepit beg kita the opposite site of the road. Maknanya kalau traffic sebelah kanan, kepit la beg sebelah kiri.

  • Kurang-kurangkanlah benda-benda berharga dalam beg kita. Yang tak perlu di bawa, tinggalkan je lah kat rumah.

So, apa-apa pun terpulang pada diri sendiri. Buat keputusan yang bijak dan sentiasa beringat-ingat bila di luar sana. Till then, Adios..

4 comments:

Azrudi said...

tsk.. tak segak laa henbeg-henbeg ni..
entah lah not my taste kot..

prefer chics yang pakai jeans, baju shirt putih smart.. tanpa henbeg.. henfon, dompet dan kunci boleh simpan dalam poket. Kalau perlu tampon pun boleh simpan dalam poket juga heheh

Real Woman said...

Hmm..mana ada 'chics' yg tak bwk henbeg bro! kalau tak bwk tu mmg conform tomboy la! Plus tampon tak elok pakai. not hygienic! hehehe

YANI SLiM said...

babe, apa kes pulak bila da letak beg tu bebaik2 dlm umah n tiba2 uma kena pecah n hbags hilang gak..uuwaaaa!!! sape nk jwb???

Real Woman said...

snowiffy : aiyoma kalau kes kena pecah rumah tak tahu nak jawab la. Tapi apahal perampuk perampuk tu nak curik handbags u? Branded jugak penyamun tarbus tu yek! Memang confirm penyamun bedebah!

Blog Widget by LinkWithin