Sunday, May 31, 2009

KUALITI Jalanraya Malaysia. Hmmm.....


Bila sebut tentang kualiti jalanraya di negara kita, baik 'jalan free' ataupun yang berbayar, semuanya lebih kurang sama saja. Tapi yang berbayar mungkin lebih baik sikit la dari yang 'free'. Jika kita melalui Lebuhraya PLUS ke utara (ke selatan pun sama jugak), entah berapa kali kita rasa bagai dilambung-lambung dan sesekali rasa macam naik roller coaster! Nampak saja lebuhraya tu lurus tapi permukaan jalannya tak smooth langsung. Berbeza sangat dengan pengalaman melalui lebuhraya di Shanghai, China (free pulak tu lebuhraya diorang!). Permukaan jalan tak ada cacat cela langsung, rata dan smooth all the way! Bagaimana diorang boleh buat jalanraya macam tu? Adakah struktur permukaan bumi kita dengan diorang tak sama dan menjadi punca kita tak boleh buat jalan yang rata?

Dan kalau nak cakap pasal jalan yang berlubang-lubang atau potholes, memang semua jenis perkataan yang tak sepatutnya keluar dari mulut akan keluar. Sebut sajalah jalan di kawasan mana kat Malaysia ni yang tak belubang-lubang. Ada yang lagi best, baru sehari tar jalan, dua hari lepas tu dah boleh berlubang! Mana perginya penguatkuasa? Mana perginya QC? Atau adakah kontraktor-kontraktor yang dilantik ni sengaja buat kerja cincai so that bila jalan berlubang balik, boleh la dapat kontrak tar jalan semula! Lagi kerap jalan berlubang, lagi banyak yang masyuk! Agaknyalah kan.

Pemandangan biasa di kawasan-kawasan perumahan di Malaysia

Sebab memang tak berkesudahan lah hal ni. Even jalan di Dataran Glomac, Kelana Jaya yang baru dilebarkan pun, berombak beralun bagai dibuai bila kita melaluinya. Dan dah ada satu lubang yang agak besar jugak kat jalan ni yang rasanya belum pun berumur setahun. Jadi, tanggungjawab siapa sebenarnya ni? Sebab pengguna jalanraya juga yang akan menanggung akibatnya nanti. Nak mengelak lubang punya pasal, sampai berlanggar dengan kenderaan dari arah bertentangan....ataupun bengkok pulak rim tayar 18inci tu.



Harap-harap satu hari nanti dapatlah kita mententeramkan minda apabila kita keluar memandu. Tak perlulah nak risau dan nak kena hafal jalan mana yang ada lubang, dan di point mana pula ada roller coaster! So, till then, Adios..

3 comments:

Anonymous said...

Hi it's me, I am also visiting this website daily, this web page is genuinely fastidious and the users are in fact sharing nice thoughts.

Feel free to surf to my homepage - Edwingallery.com

Anonymous said...

Every weekend i used to visit this site,
because i wish for enjoyment, since this this site
conations truly pleasant funny stuff too.

Here is my homepage; http://Sargentgolfinstruction.Com/

Anonymous said...

Hello, its nice post on the topic of media print, we all
understand media is a enormous source of information.


Visit my website: championgolfgifts.com

Blog Widget by LinkWithin