Tuesday, May 26, 2009

Macamana Nak Mendidik Anak Zaman Sekarang?


Zaman dulu, masa kita kecik-kecik kena rotan merotan ni dah jadi macam perkara biasa. Kat sekolah pun hampir semua cikgu pegang rotan. Rotan cikgu Matematik lagilah besar. Kalau dengar cara mak ayah kita di didik oleh datuk nenek kita lagi seram mendengarnya. Mak bapak jeling pun dah tahu sebenarnya dah sampai time nak kena pergi mandi. Kalau lambat jawapannya tali pinggang melekap kat belakang! Tapi hasilnya, kita lebih hormat pada orang tua. Tak tahulah samada hormat atau takut, walau apapun jawapannya, yang pasti jurang yang terbentuk antara kita dan ibubapa kita membuatkan kita hormat akan kedudukan mereka sebagai orang tua kita dan juga cikgu-cikgu di sekolah.

Tapi zaman sekarang ni, lain pula. Kononnya anak-anak zaman sekarang semakin bijak dan cepat dewasa. Jadi cara berkomunikasi yang betul sudah cukup untuk mendidik mereka. Cukup ke? Konon kita perlu ikut cara orang putih yang lebih bertoleransi dengan anak-anak mereka, lebih menganggap anak sebagai kawan. Nah..lambat laun, dengan mak bapak pun mereka boleh 'hei hei'..dah anggap macam kawan kan? Bila dah besar sikit, bila makbapak tinggikan suara terus keluar rumah tak balik. Cikgu-cikgu kat sekolah pun sekarang ni nak jentik murid-murid pun dah takut. Takut kena maki hamun dengan makbapak murid nanti. Hmmm..


Sebenarnya, ada baik jugak kalau nak diikutkan cara orang dulu-dulu mendidik anak. Kita perlu ada jurang dalam sesebuah keluarga. Antara makbapak dan anak-anak. Tak salah mendengar pendapat mereka tapi final say harus dari ketua keluarga. Kita kena jadi pendengar yang setia kepada anak-anak tapi janganlah terlalu bagi muka kat budak budak ni. Elok nak merotan pun dari kecil la, supaya dia tahu kesalahan yang dilakukan. Biarlah dia nak takut dan biarlah dia nak menangis asalkan jangan kita yang menangis di kemudian hari. Till then, Adios..

1 comment:

Anonymous said...

nana:

Nice one u have here. I totally agree with you! Sgt comel ok hakim n zarif!

Blog Widget by LinkWithin